måndag 30 december 2013

Mot nya äventyr

Eller kanske inte riktigt så våldsamt men Hedwig har iallafall nu flyttat till nya stallet. Resan var inte så väldans lång utan tog ganska exakt fem minuter med bil och släp. Hon tyckte att det var väldigt spännande att komma dit även om hon höll sig i skinnet. Bäst av allt var nog Bonsay som går i hagen bredvid. Hedwig verkar ha blivit mycket förtjust i honom och vill helst stå intill honom hela tiden  på sin sida av staketet. Hon kanske tyckte att han var en sån där ball kille eftersom han sprattlade runt lite i sin hage när hon kom och gjorde sig lite extra stilig. Hedwig blev tydligt imponerad...:-) Men han verkade gilla henne lika mycket så de kommer nog ha många trevliga pratstunder med varandra över staketet.

Jag lyckades flytta i princip alla grejer plus ett lass med höbalar igår och har bara lite tvätt kvar på Borgs som jag ska hämta imorgon. Förvaringsutrymmena på Ekdal räckte gott och väl till och det som jag inte använder daligen kunde jag stuva upp på vinden. Lite nervös var jag när jag balanserade upp på den ganska rangliga trappstegen med antingen en plastback i  handen eller  kassar med tjocka vintertäcken. Men det gick bra och jag trillade inte ner och slog ihjäl mig. :-)

Idag åkte jag dit mitt på dagen för att hinna rida en sväng innan min duktiga hovslagare kom för att sätta på nya skor. När jag kom dit stod Hedwig uppe vid staketet bredvid Bonsay trots att hon hade lunchhö nere vid grinden. Jag tog henne i grimman och ledde henne ner till högivan för att visa att här fanns det ju faktiskt mat. Men se det tänkte hon inte gå med på utan travade raskt tillbaka till Bonsay. Hon var väldigt sugen på att försöka komma åt hans lunch mellan trådarna så jag gissar att det inte var något fel på aptiten utan mer att hon misstänkte Maggan för att ha gillrat någonslags illvillig fälla för henne där nere i hörnet. De har nämligen lunchgrindar som löser ut vid inställt klockslag så antagligen blev hon lite skrämd i samband med att den löste ut. Men hon kommer nog snart att förstå att det inte är tänkt som något lömskt bakhåll utan att det faktiskt handlar om mat.
Höautomaterna i stallet har hon inga problem med utan hade mumsat i sig vartenda strå från båda givorna som hon fått under natten och likadant med kraftfoderautomaterna.

Ridningen gick bra även om hon var lite spänd i början och hade lite svårt att fokusera på uppgiften men det släppte efter en stund och hon jobbade på riktigt fint både i traven och galoppen. Som vanligt jobbade jag mest med övergångar, lite byten, skrittpiruetter och lite tramp. Eftersom hon har relativt lätt för att trampa försöker jag använda det mellan övergångarna. Tex så kan jag variera mellan att göra övergångar galopp-trav-galopp, galopp-skritt-galopp och galopp-tramp-galopp. Maggan red samtidigt och hon gav mig små tips och råd hur jag kan förbättra saker. Helt suveränt! Bonsay jobbade på så himla fint han med och fantastiskt roligt att se hur fint han utvecklats tillsammans med sin duktiga matte. Vi kunde båda även konstatera att det är helt underbart att kunna sitta och rida utomhus i bara tröja under en blek men ändå ganska strålande decembersol.

När vi ridit klart skrittade vi ut en sväng och trots att Hedwig och Bonsay egentligen inte känner varandra så skrittade de glatt sida vid sida med spetsade öron. Inga sura miner från någon av dem. :-) Hedwig kan absolut göra fula miner om hon har sällskap av en häst som inte faller henne helt på läppen men Bonsay gillar hon uppenbarligen skarpt.

När jag var klar i stallet hade jag den roliga uppgiften kvar på Borgs att tömma Hedwigs box samt skura väggarna. En ganska tjock torvbädd är inget man direkt hivar ut i en handvändning men nu är det gjort och jag kunde styra kosan hemåt med gott samvete.
Det sägs ju att en bra karl reder sig själv men det gäller faktiskt även en kvinna..sa hon som roddat hela flytten själv och utan hjälp. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar