söndag 26 januari 2014

Tävlingsdebut 2014

Igår var jag iväg på årets första start och så tidigt på året har jag nog aldrig varit iväg förrut. Hedwig har under veckan gått väldigt bra och i torsdags på träningen var hon verkligen briljant när jag red igenom programmet. Hon visade upp ett i det närmaste prickfritt program där hon var superfin i formen och väldigt aktiv med fin energi.
Detta lyckades jag inte upprepa riktigt igår men jag är ändå nöjd med hennes prestation eftersom jag äntligen börjar få fason på formen och energin inne på banan. Det blev visserligen en hel del onödiga missar med underbetyg men också  8:or och 7.5:or. Missarna bestod av tidiga byten, omslag i förvända, spänd skritt, för få skrittsteg i ena enkla bytet samt att jag slarvade med andra slutan och inte kom upp ordentligt på medellinjen. Onödigt eftersom hon gör fina slutor och fick 7.5 på den första. Jag blev även glad för domarens kommentar under allmänna intrycket där hon skrev:
Taktmässig häst som visar sig jätterätt när energi och bakbensarbete är där. Några missar nu.Visa mer elastisitet så finns mer att hämta.

Maggan var också där och startade Bonsay och de visade upp ett flott och väldigt harmoniskt program som resulterade i en fin 3:e placering. Härligt för Maggan som egentligen bara hade som mål att miljöträna Bonsay lite eftersom han tidigare har varit lite spökig på tävling. Nu såg han väldigt fokuserad och avspänd ut. Roligt!

Dessutom hann hon hjälpa mig lite på framridningen innan jag skulle in. Tack snälla, jag uppskattar det så otroligt mycket!

Just nu pågår även projekt gödning av Hedwig. Kan konstatera att hon under en ganska lång tid fått alldeles för lite proteiner och tappat hals och överlinje. Just nu äter hon 13 kilo hö med bra värden, 1 kilo lusern, 1 kilo havre och lite mineraler. Ska även åka och köpa krafft muskel imorgon för att hjälpa henne lite till bli fin i kroppen. Hon har redan blivit rundare men det är en bit kvar till detta:
På bilden är hon 6 år och stod fortfarande på Tullgarn. Där måste höet ha haft väldigt bra värden eftersom hon då bara åt hö, havre, lite betfor och mineraler och inte hade några problem med att hålla ett fint hull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar